Nr 17. 14 t/m 20/11. Alpine - El Paso - Reisverslag uit El Paso, Verenigde Staten van Theo en Hanny - WaarBenJij.nu Nr 17. 14 t/m 20/11. Alpine - El Paso - Reisverslag uit El Paso, Verenigde Staten van Theo en Hanny - WaarBenJij.nu

Nr 17. 14 t/m 20/11. Alpine - El Paso

Door: Theo en Hanny

Blijf op de hoogte en volg Theo en Hanny

20 November 2015 | Verenigde Staten, El Paso

Hè, hè, eindelijk. Als het goed is fietsen we morgen na een maand met 1600 km Texas uit. Wat een verschrikkelijk mooie staat met zoveel verschillende landschappen.
In Alpine hebben we op zaterdag een rustdag genomen. Beetje verkouden, beetje grieperig, maar dat was zondag al weer een stuk beter zodat we toen naar Marfa zijn gefietst. In Marfa hebben we in het Paisanohotel hotel overnacht, een van de mooiste hotels tussen San Antonio en Del Rio volgens kenners. Verder stelt Marfa niets voor, eten doen we (vrij vet) bij een tankstation.
Wat eten betreft: we hebben metalen bestek meegenomen, maar dat was niet nodig, hebben we dan ook achtergelaten. En stom: het bestek van Bert en Ria hebben we thuis laten liggen.
Bestek is overal, maar wel plastic. De bak waarin je ijsblokjes kunt halen in een motel,gebruiken wij vaak als slakom. Gaat prima.
Van Marfa naar Van Horn is een etappe waar we tevoren tegenop zagen. Onderweg niets dan desert en 120 km lang. Maar we hadden geluk: met de wind schuin in de rug waren we net binnen 5 uur over.
Het begon echter steeds harder te waaien en wel uit het westen, de richting waar wij op moesten. Met windstoten tot meer dan 80 km/m vonden we het onverantwoord om verder te fietsen. Op TV zagen we dat dit het gevolg was van de najaarsstorm Ajax ( volgens ons heeft deze meer kracht dan de gelijknamige voetbalclub, sorry voor de fans).
We hebben ook weer medefietsers ontmoet. Maria en Pat uit Iowa en Ann en Mac uit Alaska. Heel gezellig en ook samen koffie gedronken/gegeten. Via blogs volgen we ze, en andersom.
De laatste dagen is het weer fantastisch. 's morgens net boven het vriespunt ( we zitten hier meestal boven de 1300 m), maar daarna warmt het snel op tot ongeveer 20 graden.
Omdat we weer een tijdzone gepasseerd zijn, staan we nog eerder op. Meestal zitten we om half acht op de fiets. 's avonds is het om zes uur dan ook al redelijk donker.
Om het landschap op foto's vast te leggen is bijna niet te doen, je moet het gezien/ervaren hebben. Het hele stuk tussen Del Rio en El Paso is een grote woestijn met spaarzame begroeiing.
Het licht is ook heel bijzonder. Heel helder en heel fel.
Nu zijn we in El Paso, aan de grens met Mexico. Er is heel veel verkeer (vooral wandelen over de brug) met Juarez Ciudad aan de overkant van de Rio Grande. Ook heel veel winkeltjes met van allerlei prullaria.
Vanaf morgen volgen we onze eigen route. Om de Emory-pas te mijden vanwege sneeuw, kiezen we een route over de Interstate 10. Of dat allemaal mag, weten we niet zeker. Maar er zijn meer fietsers die dit gedaan hebben.
Tot slot nog een bericht aan onze Amerikaanse vrienden. A special hello to Maria & Pat and Ann & Mac we met on our Tour. We like your blogs and hope you will be able to read ours

• 21 November 2015 - 12:18

Agnes:

Prachtig, dat woestijnlandschap!

• 25 November 2015 - 02:46

Ann Metcalfe:

Hi Theo and Hanny,

Great to hear you made it to El Paso. Are you still there, or have you headed to Las Cruces and points west? Today we had a great ride down from Marathon to Sanderson with a helpful wind, 55 miles total. We are at the Budget Inn, managed by a very talkative and generous man from India named Danny. He gave us water, fruit and snacks and is making us Chai tea in the morning! Tomorrow we try for 60 miles to Langtry, then 28 to Comstock for the Thanksgiving holiday where we will be able to Skype with the family at home in Alaska.

I looked through my notes, and the wonderful motel we told you about was in Salome, Arizona and is called the Westward Motel. If you end up there, do check it out.

We will keep checking on your progress towards San Diego. We are down to our final couple of weeks. We are happy/sad about that. We have turned into biking/eating machines and it will be hard to re-enter normal life. I cannot imagine what you two will go through! Happy Biking,