Zaterdag 18 juni 2016 - Reisverslag uit Narva, Estland van Theo en Hanny - WaarBenJij.nu Zaterdag 18 juni 2016 - Reisverslag uit Narva, Estland van Theo en Hanny - WaarBenJij.nu

Zaterdag 18 juni 2016

Door: T en h

Blijf op de hoogte en volg Theo en Hanny

18 Juni 2016 | Estland, Narva

Vandaag naar Narva gefietst. Niet zover gelukkig want er waaide een stormachtige (tegen)wind. Veel takken op de weg en omgewaaide bomen. Fraai is het weer niet. We schuilen in een winkel, weer iets nieuws voor ons. Gelukkig kunnen we nu ook van de snelweg af.
De plaats Sillamae. Vroeger was dit een vredige badplaats, maar toen de Russen er aan het eind van de Tweede Wereldoorlog uraniumerts vonden, veranderde het in een niet vrij toegankelijke plaats. In de jaren 50/60 is hier een stadje verrezen naar Russisch model. Zo goed als alleen maar flats. Het biedt een troosteloze aanblik. Dat geldt trouwens ook voor Narva. Soms vraag je je wel eens af of hier nog mensen in wonen.
Wat ons wel duidelijk is geworden, is dat hier in WO II stevig is gevochten. Uiteindelijk hebben de Russen de Duitsers verslagen ten koste van talloze slachtoffers. Je ziet ook het ene na het andere oorlogsmonument.
Verder valt op dat veel teksten ook in het Russisch zijn en ook de taal lijkt vaak op Russisch.
Morgen steken we de rivier Narva over en zijn we in Rusland.

• 19 Juni 2016 - 10:12

Lenie:

Onderweg al aan het zingen...?
    "We zijn er bijna, we zijn er bijna .......

• 19 Juni 2016 - 20:07

Egbert En Ulla :

Houd de moet erin, Sint Petersburg is in zicht! Het zal jullie inzet waard zijn.
    Groeten uit Oostenrijk,
    Egbert en Ulla